Straatmeubilair is van de straat

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Bij straatmeubilair denken veel mensen aan openbare banken en vuilnisbakken. We gebruiken de banken om zittend te kunnen wachten op de bus of trein of om gewoon even buiten te zijn. Door de corona zijn de banken echter niet volledig toegankelijk vanwege de anderhalvemeter richtlijn. Afstand stickers markeren de zitplekken.





Wat is straatmeubilair?


Straatmeubilair is een breed begrip. Het is in feite een voorwerp wat geen persoonlijk bezit kent, maar een openbare. Lantaarnpalen en fietsenrekken bijvoorbeeld. Het heeft een nut en functie en draagt bij aan de beleving van de omgeving. Straatmeubilair wordt geregeld door de gemeenten zelf. Het is goed om dit in samenspraak te doen met gebruikers en buurtgenoten zodat het meubilair past bij de ideeën en wensen.



Uitnodigen voor gebruik heeft een functie en draagt bij aan de buurt

Het 
straatmeubilair brengt bewoners dichter bij elkaar als ontmoetingsplek. Het dient praktisch en duurzaam te zijn, maar ook uitnodigend. Een goed voorbeeld zijn de chaisse longues in beton die in sommige steden worden gedecoreerd door verschillende kunstenaars. De openbare zitbank wordt verheven tot kunst. Over de vormgeving van straatmeubilair is goed nagedacht. Het materiaal dient aan vele eisen te voldoen en bij voorkeur zo onderhoudsvrij.



Materialen zijn vooral hout


Hout is nog steeds een vertrouwd materiaal voor straatmeubilair. Het wordt gecombineerd met staal of beton. Bamboe is een uitstekend alternatief voor hardhout. Het is robuust en sterk en heeft een natuurlijke uitstraling met een fraaie vergrijzing. Bamboe past in duurzaam produceren. Stalen banken bieden een modern design of juist een klassieke outlook zoals smeedijzer.

Te druk in de openbare ruimte


De parken in met name de steden hebben door de corona een boost gekregen in aantrekkingskracht. Mensen willen naar buiten en dat heeft in veel stedelijke parken tot problemen geleid. Te veel mensen concentreerde zich op plekken waardoor de anderhalvemeter afstand niet meer gehandhaafd kon worden ondanks dat cirkels waren aangebracht als afbakening.
Steden zijn steeds meer bezig om de stad leefbaarder te maken door gebieden autoluw te maken en de fietser en voetganger meer ruimte te bieden. Groene zones in buurten verrijzen en daarbij hoort passend straatmeubilair.