Klachten

klachten

Elke winkel waar je meubels koopt heeft wel eens te maken met een klacht. Op zich is dat ook helemaal niet erg. Mits de klacht serieus wordt genomen en er een oplossing wordt geboden om de klachten op te lossen.

WAT ZIJN KLACHTEN?

Volgens de wet moet het product wat u gekocht heeft, voldoen aan de verwachtingen die u redelijkerwijs kunt stellen aan het product. Kortom het product moet deugdelijk zijn. Wanneer het product ondeugdelijk is, dus niet voldoet aan uw verwachtingen, dan  moet de verkoper een oplossing aanbieden. U hebt tenslotte met de verkoper een koopovereenkomst gesloten.

BIJ WIE DE KLACHT DEPONEREN?

Altijd uw klachten aan de verkoper kenbaar maken, omdat u met de verkoper een koopovereenkomst heeft gesloten. Met de fabrikant heeft u niets te maken om dezelfde reden dat u uw klachten aan de verkoper moet melden. Gaat een winkel failliet dan kunt u nergens heen met uw klachten. In enkele gevallen kun je nog terecht bij de fabrikant als er sprake is van fabrieksgarantie. Maar dit is een moeizame weg om te bewandelen, omdat de meeste fabrikanten in het buitenland zijn gevestigd. In sommige gevallen kunt u het proberen om bij de curator een adres te achterhalen.

Wanneer heeft u een klacht? Als voorbeeld:

  • de bestelling niet compleet wordt afgeleverd
  • er transportschade is ontstaan
  • een relaxstoel niet goed werkt
  • er een verkeerde tafel is geleverd etc.

GESCHILLENCOMMISSIE

Veel meubelbedrijven zijn aangesloten bij het CBW.  De verkoper heeft zich dan verplicht om zich aan de garantievoorwaarden van het CBW te houden. De garantie voorwaarden van het CBW zijn drie jaar geldig. Het eerste jaar heeft u 100% garantie. Dat neemt af tot en met het derde jaar. Wanneer een reparatie moet worden uitgevoerd in het tweede jaar van uw garantie, kan het bedrijf u eenderde van de reparatiekosten laten betalen. In het derde jaar van uw garantie moet u tweederde van de reparatiekosten betalen. Het is dan ook slim om ook bij een meubelreparatie bedrijf een offerte aan te vragen. Het is niet onmogelijk dat u veel goedkoper uit bent bij het meubelreparatie bedrijf dan bij de meubelwinkel die de garantie geeft.

WAT ZIJN UW RECHTEN?

In eerste instantie heeft u recht op een gratis reparatie van het product, zonder dat het u teveel overlast bezorgt. Eventueel kan de verkoper een vervangend product aanbieden dat u kunt gebruiken om de tijd die de reparatie nodig heeft te overbruggen. U moet ook altijd de reparatie accepteren in eerste instantie. Is de reparatie niet  naar tevredenheid uitgevoerd dan kunt u alsnog vragen om ontbinding van het koopcontract. Doe dit altijd via een aangetekende brief.

BIJBETALEN

Wanneer de klacht alleen hersteld kan worden door een bijbetaling van u kant, heeft u de mogelijkheid om de koop te ontbinden. De verkoper is dan verplicht u het gehele aankoop bedrag terug te geven. Een bedrijf zal altijd proberen eerst de klacht te herstellen. Mocht dit niet lukken dan zal een winkel overgaan tot het vervangen van het product. Pas in laatste instantie zal de winkelier besluiten om de koop te ontbinden en het geld aan u te retourneren.

Stel u heeft een bankstel dat na twee jaar niet meer gebruikt kan worden omdat de zittingen zijn ingezakt.  Redelijkerwijs kunt u verwachten dat een bankstel langer mee mag gaan dan twee jaar. De verkoper wil de klacht oplossen door reparatiekosten in rekening te brengen.. In principe hoeft u dat niet te accepteren en kunt u vragen om ontbinding van de koopovereenkomst.

SCHULDVRAAG

Is het bankstel binnen zes maanden kapot gegaan, dan moet de verkoper dit altijd laten repareren ook als het uw eigen schuld is. Of de verkoper moet kunnen bewijzen dat de oorzaak door u zelf is ontstaan. Na zes maanden moet u bewijzen dat het een fabrieksfout is. Stel dat een nosagveer losschiet van uw bank, dan moet u bewijzen dat de fabrikant de nosagveer niet goed heeft vastgezet. Een winkelier kan het anders afdoen als oorzaak door verkeerd gebruik en hoeft de klacht dan niet op te lossen.

GEEN KLACHT

Wanneer het bankstel op een normale manier onderhevig is aan slijtage, of u heeft het bankstel zwaar mishandeld door op de armleuning te gaan staan, dan heeft u geen recht op reparatie of vervanging. Ook op product gerelateerde eigenschappen heeft u geen garantie. Zoals het verkleuren van katoenen stoffen, of een grauwe waas van spijkerbroeken op uw wit leren bankstel.

KLACHTEN INDIENEN

Probeer altijd eerst op een normale manier de klacht op te lossen met de verkoper. Ga niet schreeuwen of dreigen, maak er niet gelijk een drama van, maar ga een gesprek aan en leg uw klachten op tafel. Vaak kom je dan het verst en zal een klacht keurig worden opgelost. Tenslotte is ook een winkelier, alleen maar gebaat bij tevreden klanten en is een klacht de ultieme mogelijkheid om te laten zien hoe goed de service is van het bedrijf.

Mocht uw klacht niet serieus genomen worden, of heeft u al een tijdje niets meer gehoord, schrijf een nette brief. Eventueel kunt u hier een voorbeeld downloaden.

Wordt er dan alsnog niets aan uw klacht gedaan, neem dan contact op met het CBW tenminste als het bedrijf daarbij is aangesloten. Of neem contact op met de geschillencommissie om te kijken of het bedrijf daar bekend is.

De laatste stap is het inschakelen van rechtsbijstand. Heeft u geen rechtsbijstandverzekering , dan moet u de kosten van de gang naar de rechter zelf betalen. Vaak is dat niet onaanzienlijk vooral wanneer u in het ongelijk wordt gesteld. In de meeste gevallen is het dan goedkoper om uw meubels zelf te laten repareren. Het is ook de eenvoudigste oplossing en scheelt een hoop stress en tijd, mocht een rechtszaak de laatste mogelijkheid zijn om uw klachten op te lossen.

KLACHTEN VOORKOMEN

Misschien als mosterd na de maaltijd, hieronder toch een paar tips, om narigheid zoveel mogelijk te voorkomen.

  • betaal pas als het product naar volle tevredenheid is afgeleverd
  • kijk het product goed na en test het alvorens te betalen
  • koop indien mogelijk bij een CBW erkende woonwinkel
  • google eerst het bedrijf op klachten voordat u tot een aanschaf overgaat.
Klachten was last modified: november 2nd, 2016 by Ferry de Kok

2 Comments

on “Klachten
2 Comments on “Klachten
  1. Dank voor uw snelle reactie op mijn vraag betr. de snelle slijtage van enkele barkrukken.

    Echter, bijna op hetzelfde moment kwam de leverancier alsnog met een nieuw voorstel.

    Ik denk dat we er wel uitkomen.

    M.vr.gr.,

    P. Roskam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *