Klachten

klachtenElke winkel die meubels verkoopt, heeft wel eens te maken met een klacht. Op zich is dat ook helemaal niet erg. Mits de klacht serieus wordt genomen en er een oplossing wordt geboden om de klachten op te lossen.

WAT ZIJN KLACHTEN?

Volgens de wet moet het product dat u gekocht heeft, voldoen aan de verwachtingen die u redelijkerwijs kunt stellen aan het product. Kortom het product moet deugdelijk zijn. Wanneer het product ondeugdelijk is, dus niet voldoet aan uw verwachtingen, dan moet de verkoper een oplossing aanbieden. U hebt tenslotte met de verkoper een koopovereenkomst gesloten.

BIJ WIE DE KLACHT DEPONEREN?

Altijd uw klachten eerst aan de verkoper kenbaar maken, omdat u met de verkoper een koopovereenkomst heeft gesloten. Met de fabrikant heeft u niets te maken. Daarom moet u uw klachten aan de verkoper melden. Gaat een winkel failliet, dan kunt u nergens heen met uw klachten. In enkele gevallen kun je nog terecht bij de fabrikant als er sprake is van fabrieksgarantie. Maar dit is een moeizame weg om te bewandelen, omdat de meeste fabrikanten in het buitenland zijn gevestigd. In sommige gevallen kunt u het proberen om bij de curator een adres te achterhalen.

Wanneer heeft u een klacht? Als voorbeeld:

  • de bestelling niet compleet wordt afgeleverd
  • er transportschade is ontstaan
  • een relaxstoel niet goed werkt
  • er een verkeerde tafel is geleverd etc.

GESCHILLENCOMMISSIE

Veel meubelbedrijven zijn aangesloten bij het CBW. De verkoper heeft zich dan verplicht om zich aan de garantie voorwaarden van het CBW te houden. De garantie voorwaarden van het CBW zijn drie jaar geldig. Het eerste jaar heeft u 100% garantie. Dat neemt af tot en met het derde jaar. Wanneer een reparatie moet worden uitgevoerd in het tweede jaar van uw garantie, kan het bedrijf u een derde van de reparatiekosten laten betalen. In het derde jaar van uw garantie moet u twee derde van de reparatiekosten betalen. Het is dan ook slim om ook bij een meubelreparatie bedrijf een offerte aan te vragen. Het is niet onmogelijk dat u veel goedkoper uit bent bij het meubelreparatie bedrijf dan bij de meubelwinkel die de garantie geeft.

WAT ZIJN UW RECHTEN?

In eerste instantie heeft u recht op een gratis reparatie van het product, zonder dat het u teveel overlast bezorgt. Eventueel kan de verkoper een vervangend product aanbieden dat u kunt gebruiken om de tijd die de reparatie nodig heeft te overbruggen. U moet ook altijd de reparatie accepteren in eerste instantie. Is de reparatie niet naar tevredenheid uitgevoerd, dan kunt u alsnog vragen om ontbinding van het koopcontract. Doe dit altijd via een aangetekende brief.

BIJBETALEN

Wanneer de klacht alleen hersteld kan worden door een bijbetaling van uw kant, dan heeft u de mogelijkheid om de koop te ontbinden. De verkoper is dan verplicht u het gehele aankoop bedrag terug te geven. Een bedrijf zal altijd proberen eerst de klacht te herstellen. Mocht dit niet lukken dan zal een winkel overgaan tot het vervangen van het product. Pas in laatste instantie zal de winkelier besluiten om de koop te ontbinden en het geld aan u te retourneren.

Stel, u heeft een bankstel dat na twee jaar niet meer gebruikt kan worden omdat de zittingen zijn ingezakt. Redelijkerwijs kunt u verwachten dat een bankstel langer mee mag gaan dan twee jaar. De verkoper wil de klacht oplossen door reparatiekosten in rekening te brengen. In principe hoeft u dat niet te accepteren en kunt u vragen om ontbinding van de koopovereenkomst.

SCHULDVRAAG

Is het bankstel binnen zes maanden kapot gegaan, dan moet de verkoper dit altijd laten repareren ook als het uw eigen schuld is. Of de verkoper moet kunnen bewijzen dat de oorzaak door u zelf is ontstaan. Na zes maanden moet u bewijzen dat het een fabrieksfout is. Stel dat een nosagveer losschiet van uw bank, dan moet u bewijzen dat de fabrikant de nosagveer niet goed heeft vastgezet. Een winkelier kan het afdoen als oorzaak door verkeerd gebruik en hoeft de klacht dan niet op te lossen.

GEEN KLACHT

Wanneer het bankstel op een normale manier onderhevig is aan slijtage, of u heeft het bankstel zwaar mishandeld door op de armleuning te gaan staan, dan heeft u geen recht op reparatie of vervanging. Ook op product gerelateerde eigenschappen heeft u geen garantie, zoals het verkleuren van katoenen stoffen, of een grauwe waas van spijkerbroeken op uw wit leren bankstel.

KLACHTEN INDIENEN

Probeer altijd eerst op een normale manier de klacht op te lossen met de verkoper. Ga niet schreeuwen of dreigen, maak er niet gelijk een drama van, maar ga een gesprek aan en leg uw klachten op tafel. Vaak kom je dan het verst en zal een klacht keurig worden opgelost. Tenslotte is ook een winkelier, alleen maar gebaat bij tevreden klanten en is een klacht de ultieme mogelijkheid om te laten zien hoe goed de service is van het bedrijf.

Wordt er dan alsnog niets aan uw klacht gedaan, neem dan contact op met het CBW tenminste als het bedrijf daarbij is aangesloten. Of neem contact op met de geschillencommissie om te kijken of het bedrijf daar bekend is.

De laatste stap is het inschakelen van rechtsbijstand. Heeft u geen rechtsbijstandverzekering, dan moet u de kosten van de gang naar de rechter zelf betalen. Vaak is dat niet onaanzienlijk, vooral wanneer u in het ongelijk wordt gesteld. In de meeste gevallen is het dan goedkoper om uw meubels zelf te laten repareren. Het is ook de eenvoudigste oplossing en scheelt een hoop stress en tijd, mocht een rechtszaak de laatste mogelijkheid zijn om uw klachten op te lossen.

KLACHTEN VOORKOMEN

Misschien als mosterd na de maaltijd, hieronder toch een paar tips, om narigheid zoveel mogelijk te voorkomen.

  • Betaal pas als het product naar volle tevredenheid is afgeleverd.
  • Kijk het product goed na en test het alvorens te betalen.
  • Koop indien mogelijk bij een CBW erkende woonwinkel.
  • Google eerst het bedrijf op klachten voordat u tot een aanschaf overgaat.

 

Klachten was last modified: november 28th, 2017 by Ferry de Kok

5 Comments

on “Klachten
5 Comments on “Klachten
  1. Dank voor uw snelle reactie op mijn vraag betr. de snelle slijtage van enkele barkrukken.

    Echter, bijna op hetzelfde moment kwam de leverancier alsnog met een nieuw voorstel.

    Ik denk dat we er wel uitkomen.

    M.vr.gr.,

    P. Roskam.

  2. Geachte,
    Ik heb een vraag over meubel bestelling en levertijden, en aanbetaling.
    Wij hebben bij A meubel op 06-05-2017 een bestelling gedaan, voor een hoekbank dressoir salontafel kast en 4 eetkamerstoelen. Hiervoor hebben we een aanbetaling van 500 euro gedaan. Week 31 zou ongeveer de levertijd zijn, nu is het week 34 geworden maar staat nog steeds niet vast..Wij persoonlijk vinden dit belachelijk lang,hebben al gebeld en klacht via website gedaan.Ze zijn aangesloten bij CBW.Wat zijn onse rechten?Kan ik bestelling terugroepen afzeggen, en onse aanbetaling terugeissen?
    Met Vriendelijke groet,
    M.Grotenhuis.

    • Dat is inderdaad vervelend. Het is zelfs zo dat wanneer er 12 weken met u is afgesproken de ondernemer schaamteloos 12 weken de levertijd mag overschrijden.

      1 Onder levertijd wordt verstaan de in de overeenkomst bepaalde termijn, waarbinnen de prestatie moet zijn verricht. De levertijd is altijd een vermoedelijke levertijd.
      2 Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd wordt de ondernemer een nadere termijn gegund om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand. Indien de ondernemer alsnog binnen deze nadere termijn levert, zal een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet worden doorberekend. Deze nadere termijn gaat pas in nadat de afnemer de ondernemer in gebreke heeft gesteld.
      3 Bij overschrijding van deze nadere termijn dan wel van de vast overeengekomen levertijd heeft de afnemer het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden.
      4 Bij overschrijding van de vermoedelijke dan wel vast overeengekomen levertijd is de ondernemer bij een overeenkomst met een zakelijke afnemer niet aansprakelijk voor gevolgschade, hoe ook genaamd.
      5 Bij een overeenkomst met een consument is de ondernemer niet gehouden de schade te vergoeden die in verband met de overschrijding staat.
      6 Indien bestelling op afroep, dat wil zeggen de mededeling van de afnemer dat besteld kan worden, wordt overeengekomen, dan geldt vanaf de afroep de bij de overeenkomst afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd. Afroep dient te geschieden binnen negen maanden na het sluiten van de overeenkomst, tenzij anders is overeengekomen. Vindt er geen afroep plaats binnen die termijn, dan zal de ondernemer de afnemer schriftelijk of elektronisch rappelleren en een extra termijn van maximaal drie maanden geven om alsnog af te roepen. Na deze termijn wordt de overeenkomst als geannuleerd beschouwd en is artikel 12 van toepassing.
      7 Bij een op afstand gesloten overeenkomst is artikel 7:46f van het BW van toepassing in samenhang met lid 2 van artikel 7:46j van het BW.

  3. Bedankt voor uw antwoord,ga er nog effe op studeren ;).Maar kan hier weer wat mee, voorlopig ons teleurgestelde gevoel in het bedrijf nog maar even aan kant zetten voor zo ver dat mogelijk is,en afwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *